HUSET I BRUERVEIEN

HUSET I BRUERVEIEN

mandag 26. oktober 2015

Nattfotografering

Flere av mine nærmeste har fått kjent på kroppen at mor i huset har fått en ny hobby. Ved sene kveldstimer har mor i huset plutselig forsvunnet ut rundt husveggene for å fange stjerner og måneskinn.

Min nye hobby og foreløpig glede har blitt Canon 650D. Jeg kjøpte meg brukt utstyr for å teste om dette er noe jeg kan ha glede av. Og for den som lurer. Dette er gøy. Jeg fryder meg over tidlige morgentimer med soloppgang og stille vann. Men også disse senere nattetimer med mørket som byr på foto utfordringer. Hvis det er noe som så langt er min favoritt så er det vann, både blikkstille vann og rennende vann fra større og små bekker. Da har lukkertiden fått testet seg litt, spesielt på det siste. Magiske bilder. Og første resultat henger allerede på baderoms veggen.

Jeg har et Canon objektiv på 18-135 mm F3.5 ikke det beste, men akkurat godt nok. I tillegg til at jeg også nå har et Canon 50 mm objektiv. Men etter å ha lest litt og sett litt og prøvd litt, så ønsker jeg meg nå et Canon objektiv med større vidvinkel. Og det nye objektivet vil jeg også skal være mer lys sterkt. Og da er det bare å begynne å spare gitt. 17-40mm eller noe sånt..... koster dessverre skjorta.


















Dette er vår nærmeste nabo og barna i Hølen kaller huset for spøkelseshuset. Kanskje ikke så rart. Her bor det ingen og det ser litt skummelt ut i rette lyset også.

Uansett, midt i svarte natta denne helgen, når det var så mørkt at du ikke så svært mye foran deg, tok jeg med meg lommelykt, kamera på stativ og kledde godt på meg og gikk ut to kvelder på rad. Det ble en del feiling og testing. Hvor både lukkertiden fikk testet seg men også justeringen på lys. Men det som er aller mest vanskelig, er å fotografere månen. Men etter å ha lest meg opp, har jeg skjønt at den må fotograferes for seg selv og redigeres inn i ettertid. DET har ikke jeg tenkt til. Så jeg får se om det er noen annen måte å få den litt bedre på. Den redigeringsbiten er jeg ikke så glad i.

Her er noen av resultatene fra helgen med prøving på lang lukkertid kombinert med lys +- inni mellom. Bildene er tatt når det ellers har vært skikkelig mørkt. Kun måneskinn. Og jaggu fikk jeg med meg stjernene også hi hi

Dette er huset vårt i måneskinn

Dette er utsikten vi har fra terrasse siden mot vest

Dette er utsikten vi har fra kjøkkenet og spisestuen.
Synes det er litt stemning året rundt egentlig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar