HUSET I BRUERVEIEN

HUSET I BRUERVEIEN

mandag 9. november 2015

Fotografere inne uten blits

Jeg er laget slik, at jeg ikke vil sitte i timesvis med etterarbeid av min hobby. Altså redigering. Noen er tro til at en må fotografere i RAW med et absolutt behov for redigering, mens jeg holder meg til JPEG og høyeste kvalitet uten redigering.

Tiden min strekker ikke til, hvis jeg skal redigere alle bilder i hvit balanse, riktig fargeskala på hvitt/sort osv. Det holder med blogg og instagram. Har du forresten ikke vært inne på min instagram konto er du mer enn velkommen: @Villa_Merete

Uansett, i kveld har jeg eksperimentert litt med lukker og blender for å få til å fotografere spisestue og kjøkken UTEN blits og uten at veggene ble brune eller gule. Jeg har stort sett tenkt lukkertid for å fryse raske bevegelser eller lang eksponering ute i elva osv. Ikke tenkt tanken på at det var det jeg har gjort feil hele tiden ved inne fotografering. Og i dag gikk det opp et lys he he. En lite skritt frem.

Her har jeg brukt lukkertid på 1/30 sek, blender på største åpning, auto hvitbalanse og iso på 1250 så satt den gitt he he he. Dybdeskarpheten blir ikke så bra med så stor iso, men akkurat det er ikke det viktigste her og nå. De andre gangene jeg har fått det til, har jeg ikke klart å skjønne hva jeg gjorde selv om jeg har kunne leste av verdiene. Jeg har irritert meg over disse dystre bildene av kjøkken og spisestue med gulbrune vegger, når veggen er off hvite med beige mønster. Men ikke nå lenger. Her er kveldens resultat av kjøkken og spisestue. Enkel fotoglede i Hølen i kveld.

Nå er det bare en liten time igjen før vi sier natta her i huset. Vi er alle stup trøtte. Ha en fortsatt fin kveld/dag.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar