HUSET I BRUERVEIEN

HUSET I BRUERVEIEN

søndag 9. mars 2014

Trykktest bestått med glans

Kravet til tetthet / trykktest i en enebolig i dag er 2.5 og vi oppnådde 1.35. Det er første gangen våre byggmestre har bygd et slikt hus i Norge og etter TEK 10 forskriftene. Så vi bør vel være fornøyd med det resultatet. Hadde ikke gjort meg noe om huset ikke var så tett, bare kravene er bestått. Men så ble det sånn passe bra. Vi bygger jo ikke et passivhus heller så jeg er fornøyd med oppnådd krav.

Egentlig tenker jeg at dette blir altfor tett.... jeg skulle gjerne hatt luftelukene i veggen. Også dette loftet da, tett, lufttett og full av isolasjon. Ingen lagerplass.... Men det er ingen tvil om at huset blir varmere. Og det er jo bra og et bonus for fremtidig oppvarmingskostnader.

Etter at huset vårt ble isolert har det holdt 18 grader ved hjelp av to små ovner gjennom hele byggeprosessen...og gutta har jobbet i langermet t-skjorter. En dag slo varmen imot oss idet vi kom inn i gangen og vinduer måtte opp. Så jeg skjønner at all isolasjon har en misjon. Men hva med tettheten. Jeg liker det ikke.... vi er avhengig av mekanisk avtrekk og tilførsel av luft. Hva gjør dette på sikt med huset og inneklima og oss som skal bo i disse tette husene? Jeg skal i alle fall følge nøye med. Og blir det noen problemer, blir det lufteluker i veggene !!! Eller er det ikke lov?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar