HUSET I BRUERVEIEN

HUSET I BRUERVEIEN

mandag 16. november 2015

Kurv til juletrefot

Oki, du har kanskje kjøpt kunstig juletre du også? Eller ikke, uansett vi som har kunstig juletre, vet hvor stygge de juletre føttene er. Grusomt stygge. Tynne og grønne og overhodet ikke særlig fine. Lette er de også, så stabiliteten på treet er ikke altfor godt hvis noen kommer borti det.

I fjor dekket jeg de stygge føttene med tomme bokser jeg hadde pakket inn i julepapir. Og hver gang gulvet skulle vaskes så var de i veien. I år ønsket jeg en annen løsning. Jeg gikk derfor til innkjøp av en flettet ring, ment for å dekke juletrefoten. Men da jeg kjøpte den, tenkte jeg ikke hvor stor juletrefoten var. Den viste seg for en uke siden å være 56 cm i diameter og kurven på det bredeste 45. Dermed manglet jeg 11 cm.

Ny kurv fikk jeg ikke tak i til rette størrelsen så her ble gode råd dyre. Kurven MÅ jeg ha !!! Bare 13 dager igjen til første advent og da skal juletreet pyntes.

Så i dag etter fysio endte jeg rett opp på plantasjen. Der fant jeg en stor blomsterpotte av sort isopor (heter noe annet) som jeg kunne kutte ned til riktig størrelse for å passe inn i kurvringen. Og med litt tilpasninger så passet den helt perfekt.

Juletrefoten ble kappet og den skal settes oppi blomsterpotta. For her er det holderfestet til juletreet med skruer. Denne sentreres i potta og rundt denne skal vi støpe en god kladd. Da blir den både stabil og juletreet får sin juletrefot som ikke synes og blir egentlig mye bedre. Håper jeg. Vi skal støpe i løpet av de nærmeste dagene, så det gjenstår å se da..... NB - husk å passe på at holderen til juletreet står i vater i forhold til at juletreet skal oppi. Skjevt juletre er ikke kult he he he. Krysser fingrene for at dette blir akkurat slik jeg ønsker.

1 kommentar: