HUSET I BRUERVEIEN

HUSET I BRUERVEIEN

fredag 8. januar 2016

Frosne vannrør


















Våknet opp kl 0600 i dag morges og barna og vi gjorde som vi pleide vi, inntil uææææææ det er ikke vann i huset. Så da var vi i gang. Vi tinet snø som vi fikk vasket oss i og pusset tenner i. Ungene ble sendt på skolen. Men så kommer det til resten. Problemet må jo løses. Og da legges alle planer på is... ehhh liker ikke ordet is akkurat nå... men men. Etter å ha pratet med naboen som HAR vann, skjønner jeg at det kun er vi som har problemet. Altså har vannledningen mest sannsynlig frosset. 

Også ringte jeg Park og Anlegg og fikk bekreftet beliggenheten på vannledningen. Den går som jeg mente å huske rett over naboenes hager.... 8 stk. Og siden vår nabo har vann, så er problemet fra koblingspunktet i hagen til naboen og inn til vår husvegg.

Så da er vi i gang vi også, blant fem andre så langt her i Hølen som har fått frosne vannrør jf. rørleggeren som ikke hadde tid til å hjelpe oss i dag. Etter flere telefoner hit og dit fant jeg en lokal helt av en rørlegger som bare skulle spise først før han kommer. Juhuuu, håper han kan trylle og få dette til å virke igjen. Altså tine opp røra. Luksusproblem egentlig, men en får jo ikke bodd i huset uten vann. Mat, drikke, renhold, toalettbesøk osv.. alt går jo ann, men usj, dette vil jeg ikke være med på. Og en bøtte tettpakket snø gir jo ikke nok til å skylle ned i do. Da må jeg tine 8 bøtter snø. Så dette må vi få fiksa fort. Da får jeg jo ikke gjort noe annet med barna i hus.

For det er en annen mulighet også. Har du hørt om Sandnes Transport AS på Fagerstrand. Joda, de kan blåse opp røra kjapt og enkelt, men da må en rørlegger stenge hele ledningen sier de og vi er i enden, så det kan bli rett så festlig når den proppen ryker. Og ikke populært for naboene heller. Så jeg håper vi klarer å løse det før vi kommer til dit.

Merkelige greier. Og vi som trodde at vannrøret fra stoppekrana ute var godt nok isolert hele veien og inn i muren. Og at vi i tillegg har isolert 120 cm ut fra husveggen. Neida, nå snakker de om at vannledningen muligens kan være frosset nede ved muren hvor inntaket til vannet er til huset. Vi må starte der. Og der får du jo ikke isolert bedre enn det vi har gjort.... Hvor du legger isolasjonen inntil muren. Hva gjør de på Svalbard tro? Sånn må jo vi begynne å gjøre her nede på Østlandet også siden vær guruene sier at vi skal få det kaldere og mindre snø. Altså kaldere og mindre isolasjon for snø isolerer jo også. Da er det plutselig ikke bare jeg som får dette problemet. Og når en rørlegger kan fortelle om 5 andre i Hølen kl. 0830 på morgenen, så forstår jeg at det er ennå flere. Så nå sitter jeg her og venter på rørleggeren og håper at det er så enkelt som det.

Også lurer jeg på hvordan rørleggeren klarer å finne ut HVOR problemet ligger. En ting er sikkert, i dag lærer jeg noe nytt uansett. I alle fall hvor mange bøtter snø som må tines for å få skylt en do he he. I går var det nye tema LED og SMD og COB pærer. I dag blir det frosne vannledninger. Ja ja hva skal ikke en mor i huset fikse sier nå jeg da. Men sånn er det vel bare med å bo i en enebolig.

Var det noen som sa HOKUS POKUS for oss akkurat nå?

En ting er i alle fall sikkert, det er og har vært kaldt en hel uke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar