HUSET I BRUERVEIEN

HUSET I BRUERVEIEN

fredag 8. januar 2016

Problem med frosne rør er løst

Rådene var dyre mens jeg sto her i dag på morgenkvisten. Og puh nå er kl. 1856, vi har vann i huset og problemet foreløpig løst.

Jeg slapp å grave opp tomta vår. Jeg slapp å grave opp tomta til naboen. Det jeg ikke trodde var mulig, var mulig allikevel. Et vannrør som går fra hovedvanninntaket og til varmepumpa vår, var frosset. Dette røret ligger nede i grunnmuren i byggegropa, med betong oppå seg. Men det ligger tydeligvis for nærme grunnmuren og som tydeligvis er for dårlig isolert. Nå skal det sies at akkurat den veggen får litt "juling" av vær og vind og nå som nordavind har stått på med kuldegradene har det blitt for kaldt. I fjor lå jo det byggematerialer der, og da gikk det bra. I år har vi ryddet og muren er ren og pen. Og da gikk det galt.

Så lurer du kanskje på hva vi gjorde? Eller ikke? Uansett, en herlig rørlegger med en god porsjon erfaring dukket opp etter hvert. Og det tok ikke lange tiden før han konkluderte med at vi hadde vann. Han var først helt med på min konklusjon at vannrøret ute var frossent. Men i det han skulle skru av vannet inne og måler m.m  så spruta vannet på vaskerommet. Konklusjon - du har vann i huset, men et rør til styreskapet er frossent. Og dermed ble rette rør funnet. Røret ligger altså mot yttervegg med altfor dårlig isolasjon.

Rørlegger reiste hjem, hentet varmluftpistol og kom tilbake. Ba meg gjøre støvsugeren klar. Og der sto vi i 10 minutter i hver vår ende av røret som var frossent. Du vet, utenpå røret så ligger det et sort isolasjons rør eller hva det nå kaller. Et sort rør i alle fall.. Denne skar vi opp i hver ende og dermed fikk vi luft passasje rundt det frosne røret. Mens jeg forsøkte etter beste evne å tette avsug i den ene enden blåste han varm luft inn i andre enden. Og plutselig var vannet i gang. Juhuuuuuu. Så enkelt og greit akkurat den biten.  Og fryktelig lettet gitt.

Så hvis dette kan være en påminnelse til alle dere som skal bygge, FØLG MED og SJEKK at rørlegger faktisk isolerer godt nok og at alt av vannledninger ikke legges ut mot yttervegg uten EKSTA ++ isolasjon. SJEKK MED de som setter opp grunnmuren at byggegropa også er godt nok isolert.

I etterpåklokskapen slår det meg at de som bygde huset vårt, foreslo å isolere byggegropa med mye mer enn hva som gjøres i Norge. Det var en standard de leverte. Muren ville da også bli en del høyere. Men det gjorde vi altså ikke. Uff jeg angrer i dag. Svenskene gjør utrolig mye lurt. Varmepumpa er en ting, og nå har de åpnet opp husene sine også fra det vi kaller Tek 10. Og i tillegg altså mye mer isolasjon i grunnen.

Og hvordan ser det så ute på grunnmuren vår i dag? Joda, vi har gravd ned til isolering rundt huset på en bredde på 5 meter, lagt mer isolasjon på bakken SAMT oppover grunnmuren. Til våren blir det et lite byggeprosjekt for å sikre oss mot dette for fremtiden. En smal sak i forhold til hvis vi skulle hatt gravmaskiner på stedet m.m

Puh jeg er lettet og nå gjelder det bare å få det ene toalettet i gang også. I mangel på vann har det "låst" seg og på toppen ligger ei marmor plate som er festet med silikon. DET får mannen fikse når han kommer hjem fra sin hyttetur gitt. I mellomtiden løper jeg inn til barna i stedet. GOOOOOD HELG !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar