HUSET I BRUERVEIEN

HUSET I BRUERVEIEN

mandag 11. januar 2016

Nytt vannrør er fryst innenfor grunnmuren

Jeg trodde virkelig ikke at dette var mulig. At vannrør innenfor grunnmuren og under betongstøpen skulle kunne fryse. Nå er vannrøret til toalettet fryst. Det har vært slik siden fredag og jeg trodde bare at ett eller annet hadde løsnet i og med at jeg skylte ned uten at det var vann til påfylling på sisterna igjen. Men så feil tok jeg igjen.

Hva som er årsaken til frosne vannrør innenfor grunnmuren, gjenstår å finne ut av. Så da jobber jeg med å få tegninger og bilder av plassering på vannrør, samtidig som vi tenker midlertidig løsning og varig løsning for å hindre dette for fremtiden.

Ene forslaget er å legge selvregulerende varmekabel langs disse to rørene. Men kanskje det er flere rør bare at de foreløpig har sluppet unna? Da blir det litt dumt. Dessuten fikk jeg akkurat beskjed om at dette vil koste opp i mot 7000 kroner også bare for to rør. Yækk.

Andre forslaget er å isolere hele grunnen ennå mer samt oppover hele grunnmuren. Sånn som vi allerede har gjort på halve siden. Og til sommeren bygge liten smal bu langs med huset og resten en sittebenk eller no.... hmmm kreative løsninger der finner jeg helt sikkert ut av. Og snekker`n er jo allerede i boks he he.

Trekker det fra bunnsvilla og inn i plata, eller er det fra grunnmuren og tvers igjennom? Eller fra bunnen og opp? Hva er egentlig mulig? Dette burde ikke være mulig. I mur elementene vi har brukt ligger det jo isolasjon både utenfor og innenfor og i mellom er det betong. Og under betong støpen ligger jo 20 cm isolasjon. Og utenfor grunnmuren har vi isolert hele 120 cm rund baut. Men allikevel sitter vi her da med to frosne vannrør. Lærer noe hver dag. Og når denne runden er ferdig har jeg garantert lært noe nytt igjen.

En ting er sikkert. Det er kaldt ute og det er meldt opp i mot -20 kalde grader denne uka og slik skal det være hele uka. Brrrr. Flott men kaldt. Akkurat nå er ikke dette no særlig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar