HUSET I BRUERVEIEN

HUSET I BRUERVEIEN

søndag 17. januar 2016

Soloppgang og frostrøyk i Moss

Sto opp i dag, en kjapp titt på gradestokken og uæææææ - 25 grader. Hvor i all verden ble det av det milde været de hadde meldt. Ved avgang i Hølen like før soloppgang viste gradestokken -25.5 grader. Og min sønn og jeg bestemte oss i farta at dagens tur gikk til Moss. Hadde litt planer om Drøbak, men der må vi på en liten rekognoseringstur først. I dag var målet soloppgang og frost og da var det om å gjøre å være sikker på hvor vi kunne finne det.

Heldigvis ble det ikke like kaldt i Moss, som det var da vi gikk ut av døra. Og når jeg lå der på alle fire i snøen på Alby på Jeløya i Moss, for å fange det rette motivet, ja da kunne jeg kjenne at sola varmet i ansiktet som ikke var dekket til. Juhuuuuu det går mot varmere tider. Jeg nærmest jublet der jeg lå med ansiktet ned mot snøen. Men før vi kom dit stoppet vi i Moss sentrum.

Det var skikkelig kaldt i natt, og når kommer sola opp slik som i dag og varmer, ja da er det kanskje  ikke så rart heller at fergeleiet i Moss var dekket av iståke, eller hva heter det? Frostrøyk? Fordi på vei mot Alby kjørte vi jo over brua og kunne ikke la være å stoppe. Wow for et fantastisk lys det var. Og rett bak meg kom det flere utstyrt med bedre og større kamera og objektiver enn det jeg hadde utforsket området med. Og sikkert mer proffe også. Så det var ikke bare vi som oppdaget dette vakre lyset. Og da blir det ofte også en kjapp og hyggelig prat i forbifarten oss "fotografer" imellom. Flott kaldt vær, hyggelige mennesker. Utrolig flott var det. Og lyset var så flott.

En ting er sikkert, jo tidligere jo bedre, og jo tidligere desto færre mennesker rundt beina på en også. For ofte blir det jo slik når jeg søker til områder i nærheten, så blir det ofte mye turfolk rundt. Sånn var det på Alby også i dag. Da vi parkerte sto det to biler der. Da vi reiste hjem etter vel to timer, var halve parkeringsplassen full og på vei mot bilen møtte vi den ene turgåer etter den andre turgåer. Med og uten hund, med og uten ski på beina. Ingen tvil om at det er ingen ting som heter dårlig (les kaldt) vær, det er bare dårlige klær. Norge er oppe og ute i all slags vær. Selv om det er - 20 grader ute. Og heldig for meg at de ikke står opp altfor tidlig også...

Her er forresten noen smakebiter fra soloppgang ved fergeleiet i Moss i dag.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar